Dagis eller n-ordet

 
Eftersom detta är en kunskapsblogg så vill jag bara skriva om detta. Jag är vit och har därmed inget tolkningsföreträde när det gäller rasism. Likaså vill jag inte bli hyllad för att jag försvarar rasifierade. För en vit ska inte bli upplyft i yttligare en debatt. Ok ok? Låt oss börja.
 
N-ordet är i ständig debatt och har varit det de senaste åren. Senast nu i veckan gick Sydsvenskan ut med (*klick*) att ett bageri fortfarande använder n-ordet vid benämning av ett bakverk. För det första kan jag inte förstå varför Sydsvenskan, som är kritiska mot användandet av n-ordet vid benämningen av bakverket, själva använder n-ordet i artiklen. För det andra förstår jag inte varför människor inte bara accepterar hur det är både nedsättande och kränkande. Att dessa personer inte bara kan fatta att en ska inte använda ordet. Om du fortfarande inte fattar kan du läsa kanske framför allt det här eller varför inte det här
 
Jag har själv varit i en situation denna veckan då en vuxen gång på gång använde n-ordet trots att en rasifierad tjej satt i rummet och sa att hon mådde dåligt. Om vi barn i rummet klarade av att säga n-ordet och inte n*ger, så borde väl ändå en vuxen individ kunna det. Och framför allt om hon redan stod på någons tår. 
 
 Om jag skulle råka säga dagis så skulle genast en Viktigpetter till mamma komma och säga: "Det heter förskola, inte dagis. Det för att förtydliga verksamhetens pedagogiska innehåll". Men om samma person skulle säga n-ordet och blivit bemött kritiskt, hade den troligtvis kontrat med: "Äh, man har ju alltid sagt [n-ordet]. Så varför får en inte säga det nu mer?". Ska jag då kontra med samma argument när det gäller dagis eller förskola? 
Politik, Tankar | alfons åberg, debatt, idiot, kränkt, n-ordet, rasism | |
#1 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Åh, bästa argumentet!

Svar: Hehe tack=)
neamdring.blogg.se

Upp