Miss Representation

Jag har kallat mig feminist sedan valet 2006. Då var jag sex år gammal. Jag och min kompis var med hennes mamma i röstlokalen när hon röstade. Där berättade hon också för oss om feminism. Och sedan dess har jag varit feminist. Men trots detta har jag inte sett dokumentären "Miss Representation"(2011) förrens nu.
Miss Representation speglar hur vi kvinnor är underrepresenterade i framför allt massmedia och politiken. Filmen visar den verkligenheten vi alla måste möta varje dag, men ändå misslyckas att se. "How we are misrepresented(Miss Representation)". Endast 67 länder har haft kvinnliga ledare. Och varken Sverige eller USA är en av dem. Endast 16% av alla huvudrollsinnehavare är kvinnor. Och dessutom har "kvinnliga" filmer eller regissörer sjukt mycket svårare att få finansiering. För varje Hermione finns det 100 Paris Hilton. Att säga att vi är jämnställda är som att putta ner dig själv när du klättrar upp för ett berg "för att utsikten är ändå bra här". 
Jag önskar att jag kunde beskriva filmen på ett sätt så du kände att du var tvungen att se den NU. Men jag är så fylld med känslor så jag vet inte vart jag ska börja. Efter fem till sju minuter grät jag. Och efter yttligare några minuter var jag så arg så jag var tvungen att stänga av filmen. Jag satt ungefär såhär genom hela filmen: *klick*. Filmen visar klipp, bilder och statistik som ger mig kalla kårar. För jag vet att det är sant. Och det gör så jävla ont. 
Kvinnor som besitter makt blir hånade i media medan män i samma position blir hyllade. Kvinnor "gnäller" medan män "berättar". Det värsta av allt: det är i många fall vi kvinnor som hånar andra kvinnor. När jag fick högsta poäng på idrottsprovet fnyste killarna åt mig och sa "det är bara för att du bedömdes på tjejnivån". Ebba Busch Thor ifrågasattes när hon blev vald som partiledare för KD. För hon var ju gravid???? Och vem skulle då ta hand om barnet??? 
Kolla på filmen NU! Det är en riktig ögonöppnare. 
 
→ Filmen finns på amerikanska Netflix. Här(*klick*) berättar jag hur du får amerikanska Netflix, lagligt. 
→ Filmen finns också på YouTube. 
 
"Whatever women do, they must do twice as well as men to be thought half as good. Luckily, this is not difficult." ♥ 

 

Bok, film och podcast, Politik | |
Upp