Multimediatips

Jag måste börja med att säga tack. Tack för alla fina kommentarer och framför allt tack för att ni läser! Jag har knappt hunnit börja blogga och jag har redan blivit länkad hos Lovisa som i sin tur fick sitt blogginlägg länkat på blogg.se's förstasida. Alltså??? Jag är så tacksam <3. Jag hoppas verkligen att ni fortsätter läsa, för att jag tror det är viktigt. Det känns så dumt att vi är så många som kämpar så mycket i skolan, besitter så mycket kunskap och tips och inte delar med oss. Jag hoppas verkligen vi kan inspirera varandra! Idag ska jag ge er bok-, film-och podcastips.

Sankta Psyko av Johan Theorin
På Sankta Patricias slutna rättspsykiatriska anstalt för tvångsvård, eller Sankta Psyko, börjar Jan Hauger jobba. Inte som vårdare för de sjuka, utan som förskolepedagog till de inlagdas barn. Han blir snabbt en uppskattad pedagog, både av vuxna och barn. Men Jan har en speciell anledning varför han ville ha jobbet på förskolan.
   Jag kunde verkligen inte lägga ifrån mig boken. Och jag brukar har väldigt svårt av att bli fäst vid en bok snabbt. Det är någonting med mörker, psykologiskt och det lite förbjudna som jag, eller de flesta, fascineras av. Jag rekommenderar den verkligen till alla som vill ha en blandvändare.
 
Francesca av Melina Marchetta
Jag måste börja med att citera bokens baksida: "Francesca börjar i en ny klass, på en katolsk före detta pojkskola där jämlikhet stavas tjejtoalett och där minsta försök till humor belönas med kvarsittning." En väldigt enkel med givande förklaring av boken. Francesca är en tjej med italiensk bakgrund som bor i Australien med sina föräldrar och lillebror. Samtidigt som hon börjar på en ny skola så slutar hennes mamma stiga upp ur sängen. Och Francesca finner tröst där hon minst anar.
   En väldigt lättsam och söt bok som var väldigt fin. Jag älskar hur författaren har gjort de kvinnliga karaktärerna så starka på sina egna sätt. Jag rekommenderar boken till alla som vill ha en enkel men bra tonårsbok. 
 
!!!!! Triggervarning: socker, vikt och hälsa !!!!!
 
Fed Up (dokumentär som finns på bla Netflix)
Jag vill inte att min blogg ska vara ångestframkallade eller hälsohetsande. Men det går inte att undgå den stora boven socker. Jag är inte emot att äta lite extra gott då och då. Men jag får nästan kalla kårar när saker som krossade tomater, knäckebröd och kaviar innehåller tillsatt socker. Alltså sådan mat en absolut inte associerar med sötma. Visserligen är dokumentären amerikansk. Men socker är inte bättre för oss i Sverige. När jag ska äta socker, vill jag veta att jag äter socker och därmed gör ett aktivt val. Jag vill inte äta socker när jag äter ett knäckebröd med ägg och kaviar. Punkt. Nog rantat om socker, men jag blev så upprörd efter att ha sett dokumentären. Puss. 
Flora & Frida
Det är ingen hemlighet att jag älskar Floras blogg. Hon är en sådan människa som jag avgudar. Smart, snygg och kreativ. Därför blev jag helt till mig när hon startade en podcast med Frida. De berör en massa viktiga ämnen. Både på ett seriöst plan men också väldigt humoristiskt. Som deras senaste avsnitt om gymnasiet. 
 
Allt du velat veta
Alltså, världens bästa podcast!!! Lite så som jag önskar att min blogg kommer att bli. Tryck på ett ämne, lyssna och lär dig. Så fruktansvärt bra förklarat, intressant och bra koncept
 
 
Bok, film och podcast, Tips | dokumentär, film, media, plugg, podcast, smart, tips | |
#1 - - Linnea Aurora:

Har också sett Fed Up, MYCKET intressant dokumentär, som du sa- dokumentären är väldigt USA-centrerad men ändå!!

Svar: Ja, visst är den! Kram
neamdring.blogg.se

#2 - - Sofie Selling:

dig gillar jag. läste ditt intro och scrollade bland dina inlägg, du är cool som attan. skulle gärna lära känna dig mer! blogga på du, ska bli spännande med framtidens inlägg.
All support!
Btw är du en IB:are? såg att dina notes var på engelska. ;)

Svar: Oj, tack så jättemycket du! Den här kommentaren gjorde mig jätteglad :) Och nej, jag är faktiskt inte en IB:are hehe. Men det stämmer att mina notes är engelska, för jag går ett vanligt nationellt program fast på engelska. Så mitt undervisningsspråk är engelska. Kram! :)
neamdring.blogg.se

Upp