Nationella proven i 9:an

Börja såhär: ta ett djupt andetag och inse att det är lugnt. Jag mådde fruktansvärt dåligt under de nationella proven i nian. Jag förlorade mina hungerskänslor under denna perioden pga stress och de är inte tillbaka. Förstår ni hur mycket jag stressade i onödan? Efter det sista provet stod min mentor utanför klassrummet och jag började gråta i hennes famn för att jag var så lättad att det var över. Jag vill INTE att just du ska hamna där med. Därför ska jag ge dig en guide hur du överlever de nationella proven. För i år (dvs ettan i gymnasiet) är jag inte alls nervös. Kom ihåg att du är bra! Puss <3 

Allmänt inför och under nationella proven:
  • Här ('klick*) kan du hitta de gamla nationella proven. Jag testade att göra de flesta, och de jag inte gjorde läste i alla fall igenom. Du kommer att få en uppfattning hur proven ser ut och vad de vill ha från dig. Vissa av de gamla proven är mycket svårare än vad de var när jag sedan skrev dem, och vice versa. Ex: jag gjorde alla de gamla matteproven på ~1h hemma, medan på det riktiga provet använde jag all tid. Och historian fattade jag inte alls hemma. Men på mitt provtillfälle var det jätteenkelt. Visserligen är det skillnad på att skriva hemma och under provsituation. 
  • Det är inte hela världen. Om du har C i historia men du får E på nationella i historia så kommer du inte att sänkas. Det hände min kompis och vår lärare sänkte inte henne. Hon kunde ju bara haft en dålig dag.
  • Ta med dig mellanmål och vatten. Det räddade typ mitt liv.
  • Skumma igenom texten först och läs frågorna.
  • Fastnar du; fortsätt till nästa uppgift/fråga.
  • Men sitt inte och hoppa fram-och tillbaka mellan olika uppgifter. Då kommer du bara att bli förvirrad. Fortsätt bara om du verkligen har fastnat. 
  • Planera din tid väl. Gör inte bara E-och C-frågorna och missa A-frågorna. 
  • Det är meningen att visa vad du kan; dvs du ska inte hetsplugga. 
  • Sov och ät ordenligt. 
 
 Svenska:
Jag förberedde mig typ inte alls inför svenskan och fick ändå A i allt. Det är väldigt svårt att göra det. Du har prata, läsa och skriva. Jag tror de flesta redan har haft den muntliga delen. Men läsa är en vanlig läsförståelse och skriva är en uppsats.
Kom ihåg:
  • Skriv utförligt och nyanserat. 
  • Resonera och knyt till personliga erfarenheter. 
  • Håll dig till ämnet och svara på frågan. 
  • Läs mycket skönlitteratur innan.
  • Skriv rätt rubirk (jätteviktigt!!!)
Engelska:
Samma sak här. Jag förberedde mig inte och fick ändå A. Du kommer att bli testad på samma delar som svenskan inklusive 'listening'. Mitt enda råd här är att göra de gamla proven och se dina brister. Kolla lite extra på engelska filmer med engelsk textning, läs på engelska osv. Alltså precis som vanligt för att utveckla sin engelska :-) Du är bra!
 
Matematik:
Jag kämpade som en gnu med matten genom hela nian och hade därför inte lika mycket att plugga när det väl var de nationella proven. Jag fick B, vilket jag var stolt som en tupp över. 
  • Gör diagnoser/kapiteltest/repetitionsuppgifter i din mattebok.
  • Öva problemlösning.
  • Läs uppgifterna noggrant, de lurar gärna en med exempelvis olika enheter.
  • Använd formelbladet! Det kan sätta fart på minnet och ibland vara hela lösningen.
  • Gör de gamla proven. 
NO-ämnena
Väldigt svårt och ansträngande att plugga inför. Vilket inte alltid behövs. Har du fått dina kunskaper som du ska under högstadiet så är det inga problem. Det gick jättebra för mig.
  • Läs igenom sammanfattningarna i din NO-bok
  • Disskutera med dina kompisar. 
  • Gör de gamla proven.
SO-ämnena
Jag hade historia och jag gjorde ungefär såhär mycket: lärde mig begreppen kontinuerligt & förändring och pluggade lite källkritik. Resultat? A eller B, minns inte riktigt. Men det var jätteenkelt. No worries :)
 
Slutligen:
Ta det lugnt. Du är bra som du är och vissa lärare/elever stressar upp dig i onödan. Se till att sova ordenligt och ät innan du går till skolan så ska du se att det går bra :) 
Gör detta testet: här
Fick du 5/5? Bra, du kommer att klara det då.
 
Puss och kram! 
Plugg, Tips | nationella proven, nationellt prov, np, plugg, pluggtips, skolan, stress, tips | |
Upp