Plugga bättre: sömnn

Hej! För några dagar sedan skrev jag ett inlägg med "5 snabba pluggtips". Syftet var då att ge er snabba tips att ger er tips som ni snabbt kunde applicera till era liv. Nu tänkte jag börja med en inläggsserie "Plugga bättre", där jag kommer ger er långtidstänkande tips. Först ut är sömn.

 Jag är nog inte ensam om att önska att jag hade en hemlig tablett som gjorde att jag slapp sova. Så jag i hemlighet hade fler timmar om dygnet än alla andra. Men så är tyvärr inte fallet. Vi "sover bort" ca 1/3 av våra liv. Du har säkert hört de vanliga tipsen; drick inte koffeinhaltiga drycker, stäng av all elektronik och läs en bok. Men det går väl in genom ena örat och ut genom det andra? ;) 
 
Sov minst 7 timmar.
Vi kan väl börja såhär: enligt rekommendationer ska du sova mellan 6-9 timmar per natt (1). Men jag själv har nog aldrig träffat en annan student som klarar sig på 6 timmars sömn. Jag själv klarar mig verkligen inte utan 7 timmars sömn. Men stressa inte om du inte somnar och "räkna ner" timmarna. Oavsett om du sover eller inte så slappnar någon del av hjärnan av. 
 
För lite sömn förstör din hjärna och ger sämre minne 
Ifall du sover för lite kommer du inte kunna minnas lika bra under stress. Kroppen klarar inte av att överföra minnen från korttidsminnet till långtidsminnet. Och det låter ju ingen vidare när en ofta är väldigt stressad i provsituationer (2). Och det är inte bara minnet som påverkas, hela hjärnan förstörs vid sömnbrist (3). 
 
Koncentrationen försämras
Här behöver jag ingen korrekt/häftig/bra källkritik från ett universitet. Been there done that säger jag bara. Jag har hur många gånger som helst inte kunnat sova på grund av diverse anledningar, som exempelvis stress, och sedan inte kunnat plugga. Det känns som jag har blivit lobotimerad. 
 
 
Mina tips för en god natts sömn:
♥ Läs en prestationsfri bok/tidning.
♥ Har du pluggat sent in på kvällen; ta en dusch eller gå ut en kort kvällspromenad för att "rensa" hjärnan.
♥ Ät något "lätt" mellanmål innan du lägger dig. Det är lättare att somna om du inte är hungrig och det är ett skönt sätt att slappna av på. 
♥ Sov med öronproppar och ögonbindel (bäst!!).
♥ Skriv ner dina tankar på ett papper och "lämna" de där innan du lägger dig. 
♥ Ha ingen klocka som du kan "räkna ner" timmarna på. 
♥ 5 till 0-övningen: tänk på fem saker, fem dofter och fem ljud och fortsätt med fyra, tre, två saker ända tills en sak, en doft och ett ljud. Du kommer troligtvis somna innan. Här finns andra sömnövningar: *klick*
♥ Om du verkligen inte somnar; gå upp och kolla ut på himlen genom fönstret. Då fortsätter din hjärna att associera sängen med sömn. 
♥ Sov med uppsatt hår. Jag tycker det är jobbigt att ha håret överallt. 
♥ Tänk att det snart är frukost om du somnar. 
 
 
 Sov gott! ♥
(1) http://www.1177.se/Skane/Tema/Halsa/Somn/Somn/ (17-2-16 15:25)
(2) http://www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=4966&area=2,4,10,16&typ=artikel&lang=sv  (17/2-16 14:34)
(3) http://www.uu.se/press/nyheter/artikel/?id=3121&area=4,10,16&typ=artikel&lang=sv (17/2-16 14:42) 
Plugg, Tips | |
#1 - - Christina @ Chokladbloggen:

Hej!
En detalj, det är nog en typo i början av inlägget - det måste väl vara 1/3 av livet vi sover bort!

Jag har inte haft så mycket sömnproblem i vuxen ålder. Faktum är att de typ slutade när jag köpte en ny säng. Jag tyckte att den var sååååå skön att det inte gjorde nåt om jag inte somnade, då låg jag liksom bara och göttade mig haha.

Ett lite knasigt tips som funkar för mig de gånger jag har svårt att sova är att lägga mig på andra hållet i sängen. Kan inte förklara varför, men det blir som att man "resettar" om man kommit in i en ond cirkel. :D

/Christina

Svar: Hej! Och ja hehe, det blev lite knasigt i början. Tack för att du uppmärksammade det:) Och ditt tips var jättebra! Tack så jättemycket:) Kram!
neamdring.blogg.se

#2 - - CAMILLAESI:

Bra tips :))
Själv tenderar jag att "skjuta upp" sömnen genom att gå in på instagram osv.....

Svar: Tack!:) Hehe... jadu det är väääldigt enkelt att det blir så. Ska kanske posta ett motiverings/planeringsinlägg?:)
neamdring.blogg.se

#3 - - gintare:

väldigt fin och inspirerande blogg.

Svar: Tack vad glad jag blir!
neamdring.blogg.se

Upp