Praktiska pluggtips

Weehhhoooo ännu mera pluggtips!! Denna gången går vi igenom lite praktiska tips. För allting är ju inte inlärningsmetoder osv. Häng med!

SelfControl
Alltså vänner, nu ska ni få se på fan. Det stavas: S-E-L-F-C-O-N-T-R-O-L. Det är ett program som blockerar vissa sidor, som du själv väljer ut, under en viss tid. Jag själv är "diciplinerad" (euuuw... hatar ordet egentligen) och klarar mig oftast ifrån att slösurfa när jag väl pluggar. Men när jag blir sur går ALLTID in på något trams (typ Facebook). Typ om jag inte klarar en glosa för 12:e gången.
Bonustips: ta en paus när tiden är slut :-) 
 
Speciella pluggställen
Jag själv håller på att utforska detta område och har hittills positiva erfarenheter. Efter jag slutade helt att plugga på mitt rum så blev jag mer effektiv och slapp sömnproblem. Jag gillar att stå upp men jag har inget höj-och sänkbart skrivbord, jag har löst detta genom att stå vid en byrå i mina föräldras rum. När jag sitter ner bytar jag mellan vardagsrummet och köket. Är någon i köket så sitter jag i vardagsrummet och vice versa. Men dessa är ju inte enbart "pluggzoner", men det löste jag genom att ha en "ätstol" och en "pluggstol". Om du vill skippa att plugga hemma helt och hållet kan du stanna kvar i skolan, gå till biblioteket eller till ett café. 
 
Rent och snyggt 
Denna punkten är nog allra mest för oss pedantiska. Jag själv är en sådan galning som torkar bort fingeravtryck på micron dagligen. Men att hålla det rent och snyggt i din studiemiljö är viktigt. Just nu sitter jag vid köksbordet och försöker skriva detta inlägget, men störs av att en Ipren-ask som sticker fram bakom datorn. Och undrar då hur mycket jag hade blivit distraherad om hela bordet var fyllt med bråte...
 
... även på datorn
Ha inte 100 olika flikar uppe. Oavsett om det är skolrelaterade eller "vanliga". Du kommer bli stressad oavsett. Och om det inte är skolrelaterade; gissa om du kommer bli frestad att sluta skriva din intressanta uppsats om DNA-teknik :-) 
 
Speciella pluggställen
Jag själv håller på att utforska detta område och har hittills positiva erfarenheter. Efter jag slutade helt att plugga på mitt rum så blev jag mer effektiv och slapp sömnproblem. Jag gillar att stå upp men jag har inget höj-och sänkbart skrivbord, jag har löst detta genom att stå vid en byrå i mina föräldras rum. När jag sitter ner bytar jag mellan vardagsrummet och köket. Är någon i köket så sitter jag i vardagsrummet och vice versa. Men dessa är ju inte enbart "pluggzoner", men det löste jag genom att ha en "ätstol" och en "pluggstol". Om du vill skippa att plugga hemma helt och hållet kan du stanna kvar i skolan, gå till biblioteket eller till ett café. 
Rätt ljus
För det första: plugga alltid i en väl upplyst miljö! Och för att göra det enkelt: om du är högerhänt så har du lampan till vänster om dig och om du är vänsterhänt så har du lampan till höger om dig. Detta för att förhindra skuggor över texten som du skriver. Testa själv och se! 
 
Uppsatt hår
Så enkelt men ack så effektivt! Tänk dig själv om du ska sitta och fokusera med en vacker böj ostbåge till kropp och håret faller ner i ansiktet gång på gång. Jag själv blir helt skogstokig och planerar en Britney Spears. Jag är även själv en sådan som gärna sitter och pillar i mitt egna hår när jag blir uttråkad. Lösning: sätt upp håret.
 
Puss och kram skummbanan! <3
 
Ps// Är det någon som vet hur jag blir av med den tunna svarta ramen runt alla bilder och alla dessa mellanrum?? Jag har såklart googlat men allting är anpassat efter gamla blogg.se Buhääääää //Ds
 
 
 
Plugg, Tips | |
#1 - - Sandra:

ÄLSKAR tipset om att sätta upp håret! Ska börja göra det när jag sitter och skriver /jobbar framför datorn.

Svar: Ja, det är faktiskt en liten detalj en lätt glömmer ;)
neamdring.blogg.se

#2 - - Sandra:

Haha nej vad blev det för tokig länk :P

Svar: Ska spara länken tills i jul :-)
neamdring.blogg.se

#3 - - Joré Dirgélaité:

gissar på att du går IB? :-) vart isf? :

Svar: Lätt att tro. Nej, jag går in på IB. Ja, jag går i engelsk skola. Går i Malmö hur som helst :) Kram
neamdring.blogg.se

Upp