Studiemetoder

 Hej! Mina pluggtips (*klick*) är det mest populära inlägget i min en vecka långa bloggkarriär. Så jag tänkte steppa upp mitt game lite och ge er tips på bra studiemetoder. Är det några konstigheter så är det bara att slänga iväg en kommentar så löser vi det. Ha en fin kväll <3

Minnesramsa för ordföljd
När jag skulle lära mig vilka prepositioner som böjs med dativ i tyska lärde jag mig en ramsa för varje bokstav. Aus, ausser, bei, gegenüber, mit, nach, seit, von, zu = Alla apor bor gärna mycket nära sina vänner zebrorna. Alltså ett ord för varje bokstav. Det är mycket lättare att lära sig en "smårolig" ramsa än att rabbla helt oförståeliga ord...
 
Ta dig igenom en lång text
När jag ska ta mig igenom en lång text, exempelvis på historian, brukar jag
1. Skumma igenom texten
2. a) Läs ett(1) stycke
    b) Tänk på vad du precis har läst och skriv eventuellt en snabb notering på ett block eller i ett dokument(ej            nödvändigt) 
Upprepa tills texten är slut. Ta en sedan en kort paus. 
3. a) Läs första stycket igen 
    b) Skriv en ordentlig anteckning med minnesord 
 
Bild 1: Texten som skulle läsas.  Bild 2: Mina anteckningar.
 
Lära sig glosor
Jag får väldigt ofta rätt många glosor. Kanske 40-70 stycken att lära mig. Det är väldigt maffigt och därför brukar jag dela in de i mindre delar. Alltså jag tar kanske 10-15 glosor åt gången och fokuserar bara på dem. Jag använder mig av en hemsida som heter Glosor.eu (*klick*) och då brukar jag först lägga in alla mina glosor och sedan gör jag såhär:
1. Välj 10-15 glosor att börja med
2. Övningen som heter "Klicka" tills jag känner till orden relativt bra.
3. Övningen som heter "Skriv" tills jag kan de 10-15 glosorna. 
Repetera med nästa 10-15 glosor tills du kan alla. Då brukar jag köra "Skriv" på alla glosor tillsammans. 
 
Övningen jag börjar med är "Klicka", alltså den vänstra övningen. Sedan gör jag "Skriv", som är den andra från vänster.
 
Plugg, Tips | |
#1 - - Hanna Sahlqvist aka Hannavic:

TACK för dom grymma tipsen fina du <3
Många kramar från Hanna <3

Svar: Tack själv! Glad att du gillar dem:) Tusen kramar tillbaka <3
neamdring.blogg.se

#2 - - lovisa:

dina tips är <3 även för en som inte pluggar!

Svar: Åhhh tack!!! <3
neamdring.blogg.se

Upp