Utöka ditt svenska/engelska ordförråd

Jag är väldigt språkintresserad. Och då menar jag inte att kolla upp ords etymologiska ursprung eller kunna säga "Hej jag heter..." på 13 olika språk. Jag gillar exempelvis att läsa texter, leka med språket i egna texter och fina ord. Som bieffekt av detta intresse i kombination med min nyfikenhet vill jag gärna expandera mitt ordförråd. Jag ska ge er lite tips hur en framför allt kan utöka sitt svenska och engelska ordförråd. Jag har bantat ner ändamålet till dessa två språk eftersom tipsen bygger på att en hanterar språken i vardagen. Det är ju inte så ofta vi läser en text på franska utom på lektionerna. 
 


1. Tre ord som jag snappade upp igår. 2. Några ord jag hörde när jag såg en film på historian idag. Jag skrev ner de väldigt snabbt och fult i ett hörn, fotade och nu ska jag översätta dem. 
→ Skriv ner nya ord du hör
De flesta har sin mobil nära tills hands för det mesta. Så när du sitter och läser en text, ser på en film eller bara hör ett ord som du inte förstår; skriv upp det i anteckningarna på mobilen! Översätt eller beskriv ordet så du lär dig vad det betyder. För att inte tappa fokus när du läser texten eller ser på filmen kan du vänta tills du är klar. Men om du bara hör ordet spontant i vardagen kan du gott översätta eller beskriva det direkt. 
 
 Synonymer.se och SAOL
När du väl har orden måste du lära dig vad de betyder. Synonymer.se är ett väldigt enkel, snabbt och bra sätt att få reda på ett ords betydelse. Du kan även få reda på om ordet har flera betydelser, se det i ett sammanshang och antonymer (motsatsord). 
     SAOL, eller Svenska Akademins ordlista, är en riktiga officiell ordbok online. Det kan vara väldigt nyttigt att gå in och slå upp ett ord "på riktigt". För då lär du dig hur en ordbok fungerar och ser ut. 
 
 Skriv alla orden i en lista
Se till att samla alla orden i en och samma lista. Det kan vara i ett anteckningsblock, på mobilen eller i ett dokument på din dator. Jag själv har det i ett dokument på Google så jag lätt kan öppna det på min mobil, iPad eller mina datorer. När du ska skriva en text så kan du öppna dokumentet, boken eller mobilen så du kan använda orden. Efter att du har användt dina ord ett tag kommer du att kunna de utantill. Då är det dags att bunkra upp med nya ord!
→ Bygg meningar
När du väl har din lista med definierade ord kan det vara fördelaktigt att träna på att använda orden. Skriv en mening eller flera av varje ord under din lista. Ett tips är att använda ordet på ett så bra sätt så någon annan som egentligen inte vet vad ordet betyder förstår det tackvare sammanhanget. Exempelvis: "My cat still thinks she is a sacred cat from Ancient Egypt." De flesta vet att katter var heliga i forntida Egypten och förstår därmed att sacred betyder ungefär "helig". 
 
Saker att göra för att utöka ditt ordförråd
• Leta upp en tidningsartikel och plocka ut svåra ord. 
• Läs mycket böcker.
• Fråga vad ordet betyder om någon säger ett ord du inte förstår.
• Läs tidningen varje morgon. 
 
 
 
 
Plugg, Tips | bättre engelska, language, lär dig bättre engelska, lär dig ord, ord, ordförråd, skola, språk, tips, utöka ordförråd | |
Upp