Pluggtips: i skolan och hur du håller ordning

Dags för ännu mer pluggtips! Denna gången ska jag tipsa er om sådant som ni kan ha användning för i skolan. Alltså under själva lektionstiden. Tydligen lär en sig en och annat där också... Men utöver de "vanliga":  Kom i tid, ha laddad dator, ha med dig penna och var i skolan mentalt och inte bara fysiskt! 
 
Sitt alltid längst fram: Inte ens jag som "pluggtjejen" klarar alltid av att hålla fokus när jag sitter längre bak. 
Ha ett pennskrin: Jag har ett pennskrin med det allra viktigaste i. Och sedan i min väska har jag extrapennor, post it-lappar, pennvässare och lite annat. Men i mitt pennskrin har jag det jag använder på i princip alla lektioner. Bli aldrig en sådan som lånar pennor hela tiden... 
 
Ta alltid anteckningar: Jag trodde att denna var självklar tills jag hörde från en kompis "Jag skrev bara det som stod på tavlan". Läraren säger så mycket mer viktigt än det som bara står på tavlan. Lär dig också om det är bäst för dig att skriva för hand eller på datorn. För att göra det enkelt så tänker jag såhär: har läraren en powerpoint/visar något på datorn/en film så skriver jag också på datorn, men skriver läraren för hand gör jag också det. För hinner läraren skriva för hand gör jag också det. 
 
♦ Vattenflaska: Jag är känd för att ha med mig vattenflaskor på lektionerna. Det är jätteviktigt att dricka vatten och inte minst när du pluggar. Ut med redbullen och in med vatten!!11!1!!!
Kalendern: Så du inte missar deadlines, håller koll på prov och i princip allting. Jag skulle inte klara mig utan en fysisk kalender. Jag rekommenderar alla att införskaffa en. 
 
♦ Ha alltid igång SelfControl.
 
♦ Ta pauser: Ja, det gäller inte bara när du pluggar hemma, det är jätteviktigt i skolan också. I grundskolan gjorde vi det aldrig, vilket var jättedåligt. Men nu i gymnasiet säger de flesta lärarna till oss att ta paus; ställ dig upp och rör lite på dig. Ta inte upp mobilen direkt! Så säg till dina lärare att ni SKA ta pauser. Hälsa från mig. 
Ha inte samma block till alla ämnen: Jag vet att flera av mina klassisar har bara ett och samma block till alla ämnen. Dvs bäddat för förvirring. Vill du ha lite tips hur en kan tänka så har jag delat in det såhär:
- Svenska/engelska: Det mesta jag lär mig på svenskan har jag användning för i engelskan också. Dessutom skriver vi mest på datorn i båda ämnena, därav passar det att ha de tillsammans för jag tar sällan med mig den hem. 
- Naturkunskap/ekonomi: 1. På tisdagar hinner jag inte till mitt skåp mellan naturenn ch ekonomin 2. Vi ritar och skriver mycket i båda ämnena, därav passar de ihop för jag tar ofta med mig den hem. 
- Tyska/historia: Har båda på samma dag och jag tar sällan hem boken. Jag kan öva på glosor utan boken och jag skriver mest anteckningar på datorn på historian. 
- Samhällskunskap: Får ett eget block pga min lärare gillar inte att vi skriver på datorn.
- Matte: Får ett eget block pga måste ha ett rutat.
- Plugghäfte: Jag har ett "plugghäfte" hemma som jag aldrig tar med mig till skolan. I det kan jag öva på glosor i, kladda, öva osv. 
 
Plugg, Tips | a i alla ämnen, få a, plugga, plugga bättre, pluggtips, skola, skolan, skoltips, smart, tips | |
#1 - - Anna:

Riktigt bra tips!!👍🏻

Svar: Tack:)
neamdring.blogg.se

#2 - - josephine:

Vad bra med ett sådant inlägg, tack för tipsen!

Svar: Tack själv :)
neamdring.blogg.se

Upp