Träning och att röra på sig

Rygga inte tillbaka bara för du hör ordet träning. Träning måste inte vara att stå på en crosstrainer, gå runt och halvdant träna på maskiner medan du känner dig utstirad eller springa på ett löpband. Det behöver inte heller vara bicep curls, crossfit eller springa på tom mage klockan 05:45. Det kan vara någonting mittemellan. För alla, exakt alla, måste röra på sig (OBS: är du gravid, har ätstörningar eller någon annan sjukdom så kan jag inte uttala mig. Jag hänvisar hit: *klick*). Träning är för alla. Även ni som inte associerar er med träning. En måste inte äta keso och quinoa för att hålla på med träning som en vis man en gång sa. 
 
Samtidigt som jag började plugga bättre och mer, så började jag också träna. Jag släppte bokstavligt talat sargen, gjorde sorti i mitt innebandylag och började gymma och springa själv. Och jag ångrar inte en sekund. Jo, möjligtvis att jag har tränat lite för mycket. Men det är en annan historia. Idag ska jag tipsa er om alternativa sätt att röra på sig. Typ roliga sätt så kroppen och knoppen blir glada. 
Löpning.
Alla tycker kanske inte löpning är roligt. Jag tycker att ni har fel, så därför tänkte jag göra ett tappert försök att övertala er. 
 
♦ Spring så långt du kan åt ett håll. Stanna och pausa. Spring tillbaka. 
♦ Spring allt vad du orkar mellan 4 lyktstolpar, jogga lagom snabbt mellan 2. Upprepa tills du är lagom trött, svettig och hungrig. 
 
 
Gymmet
Jag vet att alla inte älskar gymmet. Jag själv är en sådan som hade kunnat driva en träningsblogg. För jag är på gymmet rätt ofta. Men jag är inte en sådan som pratar om det hela tiden. Jag tror inte ens alla i min klass vet att jag tränar ofta. Jag förstår ifall du tycker det är jobbigt att känna sig utstirrad. Men kom till gymmet väl förberedd och låstas att du har full koll, typ med något av mina jättejobbiga pass.
 
♦ Ladda ner en timer. Ställ in den på 30s arbete och 15s vila, och sedan 8 varv. Välj 5-7 övningar, exempelvis knäböj, armhävningar, hoppande utfall, fällkniven, axelpress och burpees. Börja med knäböj och gör 30s+15s x8 (dvs 30s arbete följt av 15s vila, 8 gånger) av den, göra samma sak med armhävningarna, sedan hoppande utfall och så vidare. 
 ♦ 15 marklyft, 15 dips, 15 upphopp, 15 indrag med boll eller TRX och 15 latsdrag x5, vila 30-120s mellan varven. 
 
 
Simma
På mitt förra gym finns det en simhall, vilket jag faktiskt gick till ofta för vara en person som egentligen inte alls kan simma. Jag kan verkligen inte alls simma pga konstiga fötter så mina simpass är absolut inte optimala. Men det är väldigt skönt och en blir trött på ett helt annat sätt än annan träning. Och bastun efteråt är kanske det bästa av allt
 
♦ Simma x antal m. 
♦ Simma x antal minuter. 
♦ Simma så långt du kan med ett simsätt. När du blir trött byter du till nästa. Ex: Du orkar ryggsim i 17 minuter och bröstsim i 10 minuter. Klart. 
 
Andra tips:
♦ Ladda ner Försvarsmaktens träningsapp "FMTK". Enkla hemmapass som är jättejobbiga och du behöver ingenting mer dig själv.
♦ Cykla till skolan. Jag har ca 1 mil till skolan enkel tur och jag cyklar alltid en gång i veckan. 
♦ Yoga! Det finns ett jättebra hemsida som heter Yogobe, men den kostar. Jag hade det innan och rekommenderar det. Men det finns även bra på YouTube. 
♦ Gå ut och gå och var x:e minut/m stannar du och gör: 10 benböj, 10 armhävningar och 10 upphopp. 
 
Jag garanterar inga stora biceps med blodådror som nästan spricker vid berörning eller ett hål mellan låren. Men jag garanterar glädje, endorfiner och livslust om du prickar rätt. OBS! Kan innehålla spår av träningsvärk. 
 
 
 
 
Träning | träning | |
Upp