5 snabba pluggtips att börja med nu

Vad vore en pluggblogg utan pluggtips? Mitt första, av troligtvis måga, kommer vara fem snabba pluggtips att börja med NU. För vissa måste en komma in i, få ett helt nytt tankesätt eller bygga upp något nytt. Men dessa kan du verkligen börja med exakt nu. Blir lite halvtorra inlägg nu innan jag har kommit igång. Men jag har kommit på två sorters inlägg som jag ska börja skriva kontinuerligt: "Veckans nyhetssammanfattning" och "Visste du att...". Inklusive källor, såklart!

 
1. Korta pauser
Det är inte vidare imponerande i mina öron att stolt säga: "Jag pluggade i fem timmar i sträck igår!!1!11!! Utan pauser!!11!!11". Så istället; ta 5-10 minuter långa pauser, typ var 30-40:e minut. Snälla. Och när jag säger pauser menar jag riktiga pauser. Inte trycka upp en ny flik(typ Facebook) eller ta upp din mobil. Drick ett glas vatten, gå ut utanför dörren och andas eller släng dig på sängen och blunda. 
 
2. Markera ord tydligt
När du skriver en minnestext eller tar anteckningar så är ett bra tips att markera vissa ord tydligt. Det kan vara nyckelord, glosor eller begrepp. Det får i alla fall mig med ett bildminne att komma ihåg de orden tydligare. Och ifall du ska skumma igenom texten så kan du fokusera på de orden först. 
"Är magen glad är människan glad" Gustav Svensson
3. Mellanmål
Jag visste inte om jag skulle ta med denna eller inte. Eftersom allt som har med mat och göra idag innebär ~*livsstilsförändring*~. Men mellanmål är underbart. Det kan vara allt ifrån en skål med yoghurt, en råbar eller en frukt. Eller alla tre om du är hungrig. Det får dig att hålla energin uppe och kan koncentrera dig bättre. Kan kombineras med punkt 1. Maria Lennernäs, nutritionist och doktor i medicinsk vetenskap, kopplar ihop prestation med mellanmål. Läs mer: HÄR
 
4. Öronproppar
Går att införskaffa för en billig peng på närmsta Apotek. Sedan jag blev med öronproppar klarar jag mig inte utan dem. Inte bara när jag pluggar, även när jag sover. 
Typiska "study notes" gjorda av mig.
5. Rita bilder.
Jag var länge skeptisk till detta då jag är väldigt pedantisk och dålig på att rita. Väldigt dålig kombination när det gäller plugga effektivt. Men när jag insåg att jag hade bildminne så insåg jag också att bilder skulle underlätta mitt studerande enormt. Vilket det har gjort!
Plugg, Tips | |
#1 - - Petra:

Himla bra tips!! :)

Svar: Tack så jättemycket :)
neamdring.blogg.se

#2 - - Minna:

Needed this! Min plugg motivation är nästan på botten just nu, men den ska upp! :D

Svar: Vad skönt! Hoppas det går bra med plugget :) Kram!
neamdring.blogg.se

#3 - - Hannah:

Tack för tipsen! Ska absolut prova detta:D

Svar: Tack själv! Vad kul, lycka till :)
neamdring.blogg.se

#4 - - Robex Lundgren:

cool blogg

Svar: Tack, vad glad jag blir!
neamdring.blogg.se

#5 - - Emiza:

bra tips.

Svar: Tack du!
neamdring.blogg.se

#6 - - Chantelle:

Tack så mycket för tipsen!!! <33333

Svar: Tack själv <3
neamdring.blogg.se

#7 - - Tilda Barkselius:

Tack för tipsen!

Svar: Vad kul att du gillade dem!
neamdring.blogg.se

#8 - - Emmelie :

Riktigt bra tips! :)

Svar: Tackar :)
neamdring.blogg.se

#9 - - Islycka:

så smarta tips :) kommer garanterat ta med mig ett å annat

Svar: Tack, vad bra! :)
neamdring.blogg.se

#10 - - ISA:

men åh, så himla bra tips! just det där om pauser är såå viktigt för mig! och skriva med olika färger haha

Svar: Tack så jättemycket! Och ja, visst är det smart och bra? :)
neamdring.blogg.se

#11 - - Sandra:

Är så glad att jag inet pluggar men fastnade ändå för tipset om öronproppar. Låter som något jag skulle behöva annars också!

Svar: Ja, det är väldigt bra! Använder de väldigt ofta, inte bara när jag sover/pluggar. Kram
neamdring.blogg.se

#12 - - Linn Strömberg:

Vad bra tips!

Svar: Tack så jättemycket!
neamdring.blogg.se

#13 - - Ella Isbjörn:

Väldigt bra tips! Håller helt med, särskilt om bilderna. Är det många namn att komma ihåg så ritar jag alltid (fritt uppdiktade) porträtt av personerna så att jag ska komma ihåg vilka de är och vad de står för :)

Svar: Tack så mycket! Och vilket bra tips du också hade :)
neamdring.blogg.se

#14 - - Anna:

Vilken bra idé att tipsa om sånt här, det minns jag att jag hade behövt! :)

Svar: Tack så jättemycket :)
neamdring.blogg.se

#15 - - J U N I T J E J:

Vilka bra tips!

Svar: Tack tack!:)
neamdring.blogg.se

#16 - - josephine Asplund:

Smart =)
Hoppas du får en fin kväll & lycka till med bloggen!
Kram <3

Svar: Tack så jättemycket :D Kram <3
neamdring.blogg.se

#17 - - annelie:

bra tips :D

Svar: Tack!!:)
neamdring.blogg.se

#18 - - Molly Olsson:

Väldigt intressant blogg du har! Och detta inlägg var superbra! :D

Ha en fortsatt fin kväll!

Svar: Tack så jättemycket för att du tog dig din tid att berätta Molly :D Kram!
neamdring.blogg.se

#19 - - Therese Svensson:

Superbra tips! Själv är mitt bästa tips att lägga mobilen låångt bort och att använda markeringspennor i olika färger (blått för begrepp, rosa för årtal och grönt för sådant som är extra viktigt... etc.)

Svar: Tack så jättemycket! Ja, mobiltipset är ju nummer 1 egentligen haha... Jag själv har turen att ha jobbat upp rätt bra självdisciplin hehe ;) Och JA! Markeringspenor är bäst! Kram
neamdring.blogg.se

#20 - - Sara Ekman:

Bra tips! :)

Svar: Tack:)
neamdring.blogg.se

#21 - - Amanda:

Hej!

Bra tips :)

Svar: Hej! Tackar :)
neamdring.blogg.se

#22 - - Erica:

Bra tips! :D Även om det är svårt att rita bilder i te.x juridik (som jag läser) så är det alltid kul att ha färgpennor så det blir lite färgglatt haha!

Svar: Tack du! :) Ja, i vissa ämnen är det lite svårare, jag själv läser ekonomi. Men färgpennor är bäst. Kram!
neamdring.blogg.se

#23 - - Helene:

Bra tips! Skulle aldrig vågat ha öronproppar när jag sover, börjar det brinna så hör man inte, brandlarm hör man kanske, men den dagen kanske den inte fungerar liksom. :)

Svar: Tack! Nja... jag tror inte det är något problem. Jag vaknar ju av mitt alarm, och det låter mindre än vad en brandvarnare gör :) Och dessutom har jag en brandvarnare över min säng. Kram!
neamdring.blogg.se

#24 - - Michaela:

bra tips :) kan jag använda mig av när jag pluggar hemma :)

Svar: Tack så mycket :)
neamdring.blogg.se

#25 - - Nicole Granroth:

Jätte bra tips, tack!♥

Svar: Tack själv <3
neamdring.blogg.se

#26 - - Anna Pettersson:

åh vilka bra tips!! sparas som en länk tills jag börjar plugga igen :)

Svar: Tack så jättemycket! Och lycka till :)
neamdring.blogg.se

#27 - - Cassandra Haraldsson:

Riktigt bra tips!

Svar: Tack så mycket! :)
neamdring.blogg.se

#28 - - Lis Mari:

Perfekta stidietips :-)

Svar: Tack så jättemycket! Trevlig helg:)
neamdring.blogg.se

#29 - - Anna:

Vad skönt att se att man inte är ensam som använder öronproppar när man pluggar. Så skönt att plugga in propparna och stänga ute alla störande ljud. Har själv alltid öronpropparna djupt insatta i öronen när jag pluggar oavsett om jag är hemma, på skolan eller i biblioteket. Koncentrerar mig så mycket bättre när det är helt tyst. Fler borde verkligen testa öronproppar, hur bra som helst. Jag sover också med öronproppar.

#30 - - Magdalena:

Vad skönt att se att man inte är ensam som har öronproppar när man pluggar. Själv har jag alltid öronproppar på mig när jag pluggar. Koncentrerar mig så mycket bättre när det är helt tyst. Har alltid öronproppar oavsett om jag sitter hemma, på skolan eller i biblioteket. På tentor är öronpropparna kanon. Man slipper höra de andra och bli stressad av att de blir klara före.
Även klockrent med öronproppar när man ska sova. Man slipper störande ljud och sover så mycket djupare. Alla borde verkligen testa öronproppar hur skönt som helt. Lycka till med studierna i skönt och behaglig tystnad med öronpropparna i öronen.

Svar: Hålla helt med dig! :)
neamdring.blogg.se

Upp