Bra artiklar och tips för att läsa på engelska

Jag älskar texter, framför allt journalistik. Och då menar jag inte att läsa nyheter. Jag älskar krönikor, kolumner, analyser, repotage och liknande. Jag spenderar timmar varje dag att läsa. Därför tänkte jag dela med mig av två stycken jag har läst idag. Plus tips på att komma igång med att läsa på engelska. 
 
När jag läser artiklar på engelska så förstår jag såklart inte alla ord. Men om en markerar ett av orden och trycker på "define" eller "definiera", så får du definitionen på engelska! Sedan så är det svårt att läsa på engelska. Och det är inte konstigt alls. Ta din tid på dig. Börja med något kort och enkelt och. Sitt inte och översätt/definiera varje ord. Försök istället att sätta det i ett sammanhang. 
 
För billiga kläder har väckt mitt intresse den senaste tiden. Inte för att jag är någon stor konsument, jag köpte mitt senaste plagg i september... Men jag vill just nu slänga ut alla mina kläder och bara köpa "snälla" kläder. The Guardian berättar för oss hur Lidl egentligen kan sälja jeans för ca 70 kronor. För det är ju såklart någon annan som får betala priset. Nämnligen kvinnorna i Bangladesh. Jag håller just nu på att se dokumentären "The True Cost" som också berör detta. En recension kommer nog ut i början av veckan. Väldigt ögonöppnande!
 
Ordlista:
  • Extolling = prisa, höja upp till skyarna
  • Astonishing = förvånande
  • Ardent = entusiastisk
  • Concede = erkänna ngt är fel
  • Garment = plagg
  • Exploitation = uttnyttjande
  • Ambigous = tvetydig
  • VAT = moms
  • Profit = vinst 
Eller hur tänker du på Sky News och Daily Mirror som säkra källor? Den här artiklen får dig att tänka om. De har nämnligen rapporterar om denna fejkade stora råtta. För det är egentligen bara en illusion. Detta är en väldigt rolig men ändå sorglig artikel. För det är ett ypperligt exempel på att inte ens de stora och "säkra" tidningarna är helt säkra. Därför ska du aldrig hänvisa till varken DN, SvD eller SVT när du skriver någonting som gäller, inte ens i skolan. Det är det som är det knepiga med pressfriheten...
 
Ordlista:
  • Tabloid = kvällstidning
  • Distinctly = tydligt
 
Bok, film och podcast, Tips | artikel, bättre engelska, krönika, lär dig bättre engelska, texter, tidning | |
Upp