Hur en pluggar inför ett stort prov (typ historia)

Idag är dagen då alla har fått påsklov. Vissa av oss har haft det hela veckan och vissa andra fick det igår. Därför ska jag ge er lite pluggtips, opassande nog. Nämnligen: hur i helvete man pluggar inför ett jättejobbigt prov med asmånga sidor att läsa. (OBS!!! Skrev det ifall någon skulle googla; välkommen hit i så fall)
 
1. Börja med att dela in alla sidorna i små delar
Om du har tur är de redan det från början. Men det blir enklare för dig att plugga då. Om du har exempelvis 30 sidor att plugga kan det vara smart att dela in de i mindre delar. Exempelvis fem delar med sex sidor i varje del. Då blir det 1. enklare att lära sig 2. lättare att tänka "Idag läser jag del ett och två. Och på onsdag del tre, torsdag del fyra osv"
 
2. Skumma igenom första delen.
Fokusera inte på att lära dig; få bara ett hum. 
3. Läs ett stycke i taget och skriv stödord
Definiera även svåra koncept, personer och ord. Som du ser på bilden är detta del 3 som heter "Japan became a world power". Och i denna delen, eller delkapitlet, finns bla styckena som heter "Introduction", "The United States opened Japan to trade" och "The Japanese adopted new ways". Jag har även definierat svåra saker som jag måste lära mig. 
4. Skriv en sammanfattning med egna ord.
Med hjälp av dina stödord ska du nu skriva en sammanfattning. Skriv nu riktiga meningar, med egna ord, så du enkelt kan förstå dem. Ta även med definitionerna av koncepten, personerna och orden. Ett tips är att fortsätta dela in själv delen i smådelar. Förstår ni? Alla sidorna>>Mindre delar>>Stycken. 
 
Upprepa steg 1-4 tills du har läst hela boken/alla sidorna/hela kapitlet. 
 
5. Läs nu dina egna anteckningar om och om igen tills det sitter i huvudet.
Försök att förstå ett sammanhang och koppla ihop allting. Glöm inte att läsa igenom definitionerna också!
Plugg, Tips | historia, plugg, pluggtips, skola, study, tips | |
#1 - - Veronica - var dig själv, för alla andra finns redan:

Grymma tips!

Svar: Tack =)
neamdring.blogg.se

#2 - - Mikaela:

Jättebra tips! Det där strävar jag efter att göra, men eftersom mina största problem är prokrastinering så när jag väl börjar tentaplugga så finns sällan tiden om jag ska hinna ta mig igenom det viktigaste så då får jag prioritera om till att bara läsa igenom de delar jag tror är viktigast. Men VARJE ny kurs tänker jag att nu ska jag göra annorlunda och börja i tid.... :) :) :) De få gånger jag gjort det är då jag fått bäst betyg också så det är ju verkligen värt!

Svar: Ja haha! Det är viktigt att börja i tid ;)
neamdring.blogg.se

#3 - - maja:

Är nyfiken, har du gjort historia kursprovet i år? 2016

Svar: Nix! Men jag har ett tips till dig: https://www.youtube.com/user/joakimwendell/playlists Har precis hittat denna man och det ser väldigt lovande ut! Har däremot 'vanligt' historieprov på torsdag så jag kollar på hans videos :) Lycka till!
neamdring.blogg.se

Upp