Tips på att hantera stress

 Hej på er!
Den senaste veckan har varit sååå stressig. Därav den extremt dåliga uppdatering. Men det har helt enkelt inte funnits tid. Eller jag har inte kunnat prioritera bloggen. Men jag är jätteglad att ni fortfarande tittar in! Men under veckans gång har jag samlat på mig en massa bra tips för att hantera stressen. Jag har påsklov nästa vecka, vilket är väldigt välbehövligt, men jag vet att vissa inte har det förens veckan efter. Och veckan innan lov kan vara hemska. Därför ska jag hjälpa er!
 
För det första måste du ta av dig offerkoftan. Jag vet hur det är, en tycket jäääättesynd om sig själv för att en har så mycket att göra. Och ja, det ÄR synd om dig, men du måste ta tag i det. Bestäm dig för att vara ledsen i 30 minuter då du får skrika, gråta, slåss(obs ej människor) eller bara ligga och stirra upp i taket. Men sedan efter det måste du tagga till. För du kan inte lösa något om du själv inte är villig att få hjälp. Och var positiv! Tänk dig själv skillanden på ett träningspass: "Idag är jag stark, ska lyfta jättetungt, svettas jättemycket och må kanonbra efteråt" eller "Arghhh... jag har SÅ mycket att göra. Och nu kommer inte ens träningen att gå bra för att jag har sovit så dåligt... Ahhh life y u so mean 2 me:(((". Jag har själv provat. Och det fungerar alltid bättre med en bra attityd. 
 
Planeringen
Du måste tänka smart när du har mycket att göra på kort tid. Det vill säga prioritera. Om det är måndag och du har en timme på dig att lägga på de franska glosorna som du ska kunna på torsdag, är det bättre att lägga 20 minuter på måndag, tisdag respektive onsdag för att inlärningen ska gå bättre. Det är bättre att dela upp det i små delar då än att hetsa i ett enda långt svep. Om du delar upp det kan kunskapen sjunka in, och du lär dig bättre.
Prioritera smart
Ifall du har en matteläxa som ska vara klar på fredag, och det är tisdag idag, men du behöver hjälp av din mamma. Men du vet att hon brukar handla mat på torsdagar; då vet du att du måste prioritera matteläxan antingen på tisdagen eller onsdagen för att få hjälp.
 
En sak i taget
Tänk dig nu att du har ett samhällsprov, matteläxa och glosor i franska att göra, samtidigt som du måste tänka ut vilket ämne du vill skriva om på svenskan, helt plötsligt kommer din NO-lärare och säger "läs bara dessa 10 sidorna, det tar inte så lång tid" och du vet att du måste utöka till engelska ordförråd för att kunna höja dig till ett C. Tankarna snurrar, hjärtat slår fortare och du trummar snabbare och snabbare med pennan. Det är då du måste bestämma dig för att göra en sak i taget. Jag har själv suttit och försökt göra matte med pappa, samtidigt som jag egentligen har 1000 andra saker och göra, och han något irriterad påminner mig för femte gången att jag inte är fokuserad. Bestäm dig därför för att just nu prioriterar jag matte och ingenting annat finns för mig. (Det kan appliceras till "det verkliga livet" också, dvs när du kollar på en film men samtidigt scrollar på instagram, stänger av filmen för att kolla på YouTube, får ångest och börjar läsa tidningen osv. Inte bra!) 
Bestäm dig för hur länge du ska plugga
Vissa har extremt svårt att avsätta tid för studier, medan vissa har extremt svårt att sluta plugga. Bestäm därför hur länge du ska plugga. Jag har bestämt att på vardagar pluggar jag aldrig efter 19:30 och aldrig efter 15:30 på helger.
 
Håll koll på dina dåliga vanor
När vi blir stressade får väldigt många dåliga vanor; antingen för att dämpa ångesten eller för att vi inte har kontroll. Det kan vara allt från att äta för mycket till att äta för lite till att shoppa för pengar som borde ha gått till annat. Mitt tips för att detta ska reduceras är att prata. Prata med dina närstående så de faktiskt vet om dina problem. Ifall du vet med dig att du röker alldeles för mycket kan dina nära och kära påminna dig om att du faktiskt har markant börjar röka med, och att det troligtvis beror på stressen. Vågar du inte prata med någon är det viktigt att du erkänner din dåliga vana för dig själv och försöker påminna dig själv i vardagen.
 
Ha alltid med dig en bok
En ny sak som jag har börjat med under denna stressiga veckan är att alltid ha med mig en bok. Jag har den exempelvis i skolan när alla andra står och hetsar innan provet. Då sätter jag på mig mina öronproppar och försvinner in i mig egna värld. Det är en väldigt bra övning på att lära sig att fokusera på en sak i taget som jag pratade om i punkt X. Jag som pendlar så pass kort att det inte är lönt att plugga läser även på tåget. Det får mig att slappna av innan jag ska ta tag i plugget när jag kommer hem.
 
Ta hand om dig själv
När du är stressad är det ännu viktigare att sova, äta, träna och slappna av. Planera alltid in att göra något som du mår bra av!
 
Kolla på naturfilmer
Glöm allting jag har sagt om att "alltid suga åt dig kunskap" och att "alltid försöka öka ditt ordförråd". Bara slå på en naturfilm och kolla. Det är väldigt stimulerande och svindlande vackra miljöer.
 
Kolla upp
En sista sak som har fått mig att må så bra trots att det är lite konstigt. Jag går ut, kollar upp mot himlen och letar efter ett flygplan. När jag ser ett berättar jag för mig själv "Ifall den piloten hanterar att styra så många liv 10.000 meter upp, hanterar jag stressen". 
 
Kom ihåg att du kan inte bara fylla hjärnan; du måste fylla hjärtat med ♥
Plugg, Tips | antistress, inte stressa, plugg, pluggtips, skola, skolan, stress, stressa mindre, stressa mindre, tips, tips för att sluta stressa | |
#1 - - Sandra:

Är verkligen impad och tacksam över att du tar dig tiden att dela med dig av så smarta tips och insikter. Det gör förhoppningsvis skillnad för många :)

Svar: Alltså TACK, tack tack!! <3 <3
neamdring.blogg.se

#2 - - vardagskonst:

det absolut bästa tipset var att sätta upp en tid för pluggandet. särskilt för mig som jämt skjuter upp det och tänker "sen".

Svar: Håller helt med dig! Det är jätteviktigt :)
neamdring.blogg.se

#3 - - Minna:

Tack så otroligt mycket för det här inlägget!!

Svar: Vad glad jag blir att du gillar det :)
neamdring.blogg.se

Upp