Pluggtips: Khan Academy

Hej!
Snart sportlov för vissa, jag har dock en vecka kvar. Jag har dragit på mig en förkyldning men har ändå hunnit plugga lite matte under förmiddagen. Någonting som jag drar nytta av när jag pluggar matte är Khan Academy. Så idag kommer mitt pluggtips handla om just det. Varsegoda och läsa för nu ska jag fortsätta knapra halstabletter trots att jag är helt säker på att det är placebo :)). 

Khan Academy är likt Crash Course (*klick*) som jag tidigare har rekommenderat er om. Det vill säga - korta men informativa videos. Den största skillnaden är här att du kan b.l.a. göra matteuppgifter och sedan få de rättade. I princip allting du behöver göra är att registrera dig (gratis) och sedan är det bara att börja. 
Jag har främst använt Khan Academy till matte. Men det finns även bland annat ekonomi, historia och naturämnena. Ämnena är i sig även indelade i underkategorier. Det tilltalar mitt ordningsamma öga väldigt mycket. 
Okej, så själva grundtanken är informerade videos. Skillnaden mot Crash Course är att det dels är långsammare(<3) och när han går igenom matten så visar han exempel. Typ lära sig att kombinera lika termer med hjälp av Chuck Norrises. 
Efter genomgångne är det dags för uppgiftslösning. Både lättare och svårare. Förstår du inte kan du välja mellan att få ledtrådar eller kolla på en extra video. Alltså fattar ni hur bra detta är?? Det enda dåliga är att även detta också på engelska. Alla trivs ju inte få bra med engelska. Och vi i Sverige är lite efter i utbildningshjälpmedel online... tyvärr. 
 
En annan sak som jag nästan glömde - poängen. En kan samla poäng genom att kolla på videos, lösa uppgifter och liknande. Inte jätteviktigt men tydligen jätteviktigt när min klass använde Khan som våran mattebok tidigare under läsåret *:)*. Här ovan kollade jag på en video om hur imperierna såg ut innan första världskriget bröt ut medan poängen rullade in. Wihoooo :-) 
 
Khana lugnt!
 
 
 
 
Plugg, Tips | |
Upp